Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Näkömestari luottaa paikalliseen osaamiseen

Isot kansainväliset ketjut valloittavat maaperää pieniltä paikallisilta yrityksiltä. Se ei ole mikään uutinen. Mutta vielä löytyy runsaasti yrityksiä, jotka jaksavat mennä eteenpäin omin avuin. Yksi niistä on Näkömestari – kokkolalainen optiikka-alan yritys, joka on säilyttänyt itsenäisyytensä jo 40 vuotta.

Julkaistu: 30.04.2021

Yrittäjä Ville Koivukoski jatkaa isänsä jalan jälkiä Näkömestarissa.


Myös optiikka-alalla isot kansainväliset yritykset omistavat nykyään suuren osan alan toimijoista. Paikallisuus ja itsenäisyys ovat toisen polven Näkömestari-yrittäjä Ville Koivukoskelle erittäin tärkeitä asioita.

– Niiden pitäisi olla tärkeitä jokaiselle. Kun käytetään paikallista, palvelu on lähellä ja se on henkilökohtaista. Ja se käytetty raha jää tänne, se on meidän yhteistä hyvää.

Ville Koivukosken isä Timo perusti Näkömestarin vuonna 1981. Yrityksen toimipiste oli 18 vuotta Isollakadulla, mutta vuonna 1999 oli edessä muutto nykyisiin tiloihin Ristirannankadun ja Tehtaankadun risteykseen.

1990-luvun lopussa kaupungin keskusta oli aivan erinäköinen kuin nyt ja moni ihmetteli, miksi Näkömestari muutti pois paraatipaikalta Isoltakadulta entisen Kokko-Marketin parkkipaikan viereen.

– Silloin moni kyllä kysyi, että miksi me tähän muutetaan, syrjään kaupungin parhaalta kauppakadulta. Mutta enää ei kysellä. Jollain taisi silloin olla hyvä visio tulevaisuudesta. Oliko Näkömestarilla sitten niin suuri vetovoima, Koivukoski nauraa.


Unelma-ammatti – isän jalanjäljissä


Näkömestarin yritystoiminnan johtaminen siirtyi isältä pojalle 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä.

– Se oli tarkoituksella pitkä prosessi, joka hoidettiin askel kerrallaan. Viisi–kuusi vuotta siinä kaiken kaikkiaan meni, Ville Koivukoski sanoo.

Isä Timo ei kuitenkaan ole vielä kokonaan malttanut jäädä toiminnasta pois.

– Timo on paikalla, jos ei nyt päivittäin, niin melkein. Ainoa ero on, että nyt ei ole kauluspaita päällä. Hän haluaa olla mukana auttamassa, ja mahtava niin.

Mikään itsestään selvyys ei ollut, että myös Ville Koivukoskesta tulisi optiikka-alan ihminen. Nyt mies on kuitenkin toiminut alalla 31 vuotta, joista 22 optikkona.

– Oli nuorena teininä vaihe, kun piti miettiä mitä sitä isona tekisi. Mutta kun sisältäpäin pääsi näkemään, mikä se optikon ammatti on, niin kyllä se jossain vaiheessa jäsentyi. Tämä on se, mihin halusin kouluttua, ja mitä olen halunnut tehdä. Tavallaan tämä on tekninen ala, tavallaan käsityöala – mutta ennen kaikkea tämä on asiakaspalvelua. Se on ollut itselle mieluisa kombinaatio, Koivukoski sanoo ja kiteyttää:

– Uskallan sanoa, että olen unelma-ammatissani.

Näkömestarilla on Koivukosken lisäksi kuusi työntekijää. Sen lisäksi kolme silmälääkäriä toimivat yksityisinä ammatinharjoittajina Näkömestarin tiloissa.

Optiikka-ala on muuttunut paljon vuosien varrella ja jatkaa kehittymistään.


”Näkömestarissa valitsemme itse, mitä myymme”


Koivukoski korostaa myös, että paikallisena ja yksityisenä jatkaminen on myös Näkömestarin asiakkaiden etu.

– Näkömestarissa valitsemme itse, mitä myymme, ei mikään meidän yläpuolella oleva instanssi. Kukaan ei voi painostaa meitä myymään jotain tiettyä merkkiä tai tuotetta. Me voimme tehdä asiat niin kuin me näemme oikeaksi. Meidän tuotevalikoimamme näyttää siltä, miltä meidän asiakkaamme näyttävät, Koivukoski paaluttaa ja jatkaa:

– Painotan meidän omalle porukalle aina, ettei saa olla kiire. Joillakin toimijoilla voi olla sellainen pyrkimys, että pitää saada asiakas mahdollisimman nopeasti näöntutkimukseen, pokat valittua, rahat pois ja ulos kaupasta. Me emme toimi niin, pikemminkin haluamme hidastaa asioita. Pitää löytää molemminpuolinen luottamus asiakkaan ja asiantuntijan välillä.


Päätetyöskentely tuonut uusia haasteita


Myös optiikka-ala on muuttunut paljon vuosien varrella. Ville Koivukoski on seurannut kehitystä näköalapaikalta jo usean vuosikymmenen ajan ja tahti kiihtyy koko ajan. Tavallisten ihmisten arjessa – niin työssä kuin vapaa-ajalla, päätetyöskentely on lisääntynyt tällä vuosituhannella dramaattisesti.

– Työnäkeminen on iso asia. Päätetyöskentely ja sen tuomat haasteet näkyvät meidän alalla. Myös työsuojalasit ovat sellainen asia, joiden parissa on paljon työtä.

Näkömestari toimittaa vahvuuksilla tehtyjä työsuojalaseja Kokkola Industrial Parkin (KIP) lähes kaikille pienemmille yrityksille.

Myös itse optiikka kehittyy koko ajan.

– Teknisesti tuotteiden osalta on tapahtunut valtava kehitys. Oli sitten kyseessä laitekanta, tietoa tutkimuksen puolelta, linssinhiontajärjestelmät tai tilausjärjestelmät – kehitys on jatkuvaa.

Kokkolalaisuus oli ratkaisevassa asemassa, kun Näkömestari päätti, keneltä hakee apua ICT-ratkaisuissa.



Konttoripisteen asiakkaana apu on aina lähellä


Näkömestari luottaa paikallisuuteen myös ICT-ratkaisussa. Konttoripiste oli perinteikkäälle yritykselle luonnollinen valinta, kun järjestelmät täytyi päivittää nykypäivän vaatimuksia vastaaviksi.

– Konttoripisteen asiakkaana toteutuu kaikki ne asiat, jotka ovat yrittäjälle tärkeitä. Konttoripiste tekee ne asiat, jotka on sovittu ja aikatauluista pidetään kiinni. Ja jos jotain pitää kysellä, niin linjat sinne suuntaan ovat aina auki, Koivukoski sanoo.

Kokkolalaisuus oli ratkaisevassa asemassa, kun Näkömestari päätti, keneltä hakee apua ICT-ratkaisuissa.

– Paikallisuuden kautta teimme ratkaisun. Olemme tehneet Konttoripisteen kanssa jo pitkään yhteistyötä. Kun lähdimme rakentamaan teknisen puolen infraa uusiksi, ohjelmistotoimittaja suositteli paikallista toimittajaa laitteille. Minä kävelin Konttoripisteen Tuomo Lahden ovesta sisään, ja sanoin, että auta minua Tuomo, laita meille kaikki kuntoon, kun en ymmärrä näistä mitään, Koivukoski sanoo ja jatkaa:

– Ja Konttoripiste laittoi kaiken kuntoon. Kysyin, että pitääkö meidän hinnasta keskustella. Ei tarvinnut, sekin oli heti kunnossa. Tehtiin kaikki rauhassa, Konttoripisteen työntekijät katsoivat ensin mitä meillä on, ja sitten selviteltiin, mikä toimii ja mikä ei. Sen jälkeen Konttoripisteen ammattilaiset sanoivat mitä pitää tehdä ja minä sain juoda kahvia.

Yhteistyö ei loppunut itse laitteiden asentamiseen.

– Kynnys kysellä on niin matala, ettei sitä edes ole. Apu on aina lähellä, ei jossain etänä. Se on minulle tärkeää, kun olen omalla tavallani vanhan polven yrittäjä. Haluan, että toisella osapuolella on kasvot eikä vain pelkkä puhelinnumero, johon voi soittaa.

Menu