Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Merius kasvaa kyseenalaistamalla

Tehdassuunnittelua mullistavalla tavalla tekevälle Meriukselle uteliaisuus on elinehto – sen avulla yritys tavoittelee viidessä vuodessa liikevaihtonsa viisinkertaistamista.

Julkaistu: 10.02.2021


– Vuonna 1999 päätin, että mitään Hannu Sarja Oy:ta ei ikinä tule olemaan. Mutta eri nimellä syntyi kuitenkin sitten lopulta oma yritys. Halusin, että yrityksen nimi ei tarkoittaisi yhtään mitään eli sillä voisi myydä vaikkapa villasukkia tai lentokoneita, kertoo Meriuksen toimitusjohtaja Hannu Sarja.


Toimitusjohtaja Hannu Sarja ei ujostele puhuessaan Meriuksen tulevaisuuden suunnitelmista. Eikä ujosteluun ole syytä – Sarjan vuonna 2003 yksin perustama yritys on vuonna 2021 ”täysi-ikäinen”. Merius työllistää 27 ihmistä ja liikevaihto on vajaa kaksi miljoonaa euroa. 18 vuotta sitten Sarja oli Meriuksen ainoa työntekijä ja edessä oli hyppy tuntemattomaan.

Muutaman vuoden aikaisemmin Sarja oli suorittanut yrittäjätutkinnon. Silloin yrityksen perustaminen yksin tuntui epätodennäköiseltä.

– Vuonna 1999 päätin, että mitään Hannu Sarja Oy:ta ei ikinä tule olemaan. Mutta eri nimellä syntyi kuitenkin sitten lopulta oma yritys. Halusin, että yrityksen nimi ei tarkoittaisi yhtään mitään eli sillä voisi myydä vaikkapa villasukkia tai lentokoneita.


”Joku saattoi huomata, että ajattelen asioita eri tavalla”


Merius aloitti kuitenkin toimintansa Sarjalle varsin tutulla alalla. Villasukkabisnestä ei tullut, sillä koneiden ja tekniikan maailmasta löytyi Sarjan oma ydinosaaminen.

– Ehdin ennen Meriuksen perustamista olla vajaa kymmenen vuotta konepajateollisuudessa. Joten tiesin mistä oli kysymys. Olin saanut olla näköalapaikalla. Verkostoa oli jo vähän syntynyt. Ja joku asiakas saattoi huomata, että Hannu Sarja ajattelee asioita vähän eri tavalla. Alkoi tulla kyselyitä, että milloin laitan oman yrityksen pystyyn.

2003 yritys oli pystyssä. Voisi ajatella, että vuonna 1990 Nivalasta Kokkolaan opiskelemaan muuttanut Sarja olisi tyytyväinen Meriuksen saavuttamaan asemaan. Yrityksellä on komeat tilat Kokkolan suurteollisuusalueen välittömässä läheisyydessä Port Towerissa ja vakiintunut asiakaskunta.

Tyytyväinen Sarja onkin, mutta se ei tarkoita, että hän tyytyisi lepäämään laakereilla. Suunta on edelleen sama, mutta vauhti kiihtyy.

Sarjan sanakirjassa on kolme U:lla alkavaa sanaa alleviivattuna – uteliaisuus, uudistuminen ja uskallus.


Sarjan sanakirjassa on kolme U:lla alkavaa sanaa alleviivattuna – uteliaisuus, uudistuminen ja uskallus.


– Uteliaisuus. Se ajaa ihmistä oppimaan uusia asioita. Kun oppii uusia asioita, haluaa myös uudistua, Sarja sanoo.

Uudistuminen vaatii myös uskallusta. Sanakirjasta löytyy myös k:lla alkava sana, joka on tärkeässä asemassa hänen ajatusmaailmassaan.

– Kyseenalaistaminen. Pitää uskaltaa kyseenalaistaa vallalla olevia menetelmiä. Se, että joku asia on aina tehty jollain tietyllä tavalla, ei automaattisesti tarkoita, että se on enää tänä päivänä paras tapa tehdä asioita. Mutta ilman uteliaisuutta ei synny kyseenalaistamista.


”Suunnittelu on ainoa taho, joka voi vaikuttaa investoinnin kaikkiin sidosryhmiin”


Uteliaisuus ja kyseenalaistaminen ovat kuitenkin vain lähestymistapoja. Kun istutaan työpöydän taakse, tarvitaan kuitenkin toimintapa, jonka avulla uteliaalla asenteella ja oikeita kysymyksiä kysymällä saatuja ajatuksia saadaan muutettua konkretiaksi.

Sarja nostaa yhden asian ylitse muiden Meriuksen kilpaillessa vaativalla ja alati muuttuvilla markkinoilla.

– Suunnittelu. Huomasin varhaisessa vaiheessa, että suunnittelu on ainoa taho, joka voi vaikuttaa investoinnin kaikkiin sidosryhmiin. Se voi tuottaa kaikille informaatioita ihan ensimmäistä asiakaskontaktista siihen viimeiseen huoltoon. Kun suunnittelun tekee oikealla tavalla, voi saada monta kärpästä yhdellä iskulla.

Sarja sanoo oman suunnitteluprosessinsa olevan hyvin analyyttinen.

– Tein vuonna 2010 Master of Business Administration -työni aiheesta suunnitteluprosessin porttimalli. Käyn läpi asioita vaiheittain. Kun vaihe on lopussa, on hyväksyntämenettely, ennen kuin voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen.


”Suunnitelma, jonka vain tekijä itse ymmärtää, on hyödytön”


Vuonna 2021 Merius on asiantuntijaorganisaatio, joka tuottaa teollisuuden investointeihin asiantuntijapalveluita 3D-virtuaaali- ja 3D-visualisointitekniikoiden avulla. 3D on Meriuksen liiketoiminnan ytimessä.

– Havainnollinen toimintatapa auttaa, kun asiat ovat monimutkaisia ja vaikeasti hahmotettavia. Vaikka on kuinka hyvä suunnittelija, ei auta, jos ei pysty selkeyttämään asioita ymmärrettävällä tavalla muutamassa minuutissa. Suunnitelma, jonka vain tekijä itse ymmärtää, on hyödytön, Sarja sanoo ja jatkaa:


– Huomasin varhaisessa vaiheessa, että suunnittelu on ainoa taho, joka voi vaikuttaa investoinnin kaikkiin sidosryhmiin. Se voi tuottaa kaikille informaatioita ihan ensimmäistä asiakaskontaktista siihen viimeiseen huoltoon. Kun suunnittelun tekee oikealla tavalla, voi saada monta kärpästä yhdellä iskulla.


– Olen ollut 3D-maailmassa vuodesta 1996 – ensimmäisten joukossa. Oivalsin, että niissä työvälineissä on suuri mahdollisuus. Sieltä on tullut sellaisia menetelmiä, joita vielä tänä päivänä käytämme ja haluamme tulevaisuudessa käyttää.

Havainnointiin liittyy vahvasti myös Meriuksen yksi sloganeista; ”Make the Big Picture Understandable.” Tarkoitus on tehdä isosta kuvasta ymmärrettävä. Kun puhutaan ja kirjoitetaan teknisesti monimutkaisista asioita, fokus voi olla pienissä yksityiskohdissa ja iso kuva jää monesti hämäräksi. Ensin pitää kuitenkin ymmärtää iso kuva, voi siirtyä detaljitasolle.

– Jos haluaa tiivistää koko meidän tarinamme, niin tuosta on kyse. Teknologia pitää hyödyntää, mutta pitää ensin oivaltaa, mitä haluaa kertoa.


”Me keskitymme matkaan”


Meriuksen tulevaisuuden näkymistä Sarja sanoo suoraan ja empimättä, että yrityksen tavoite on viisinkertaistaa liikevaihtonsa viidessä vuodessa. Miten Merius siirtyy sanoista tekoihin?

– Korostan, että tässä on kyse vain tavoitteesta. Me keskitymme enemmän matkaan. Mutta olemme asettaneet kunnianhimoisen tavoitteen sen takia, että tekisimme matkan varrella oikeita päätöksiä. Vähän samalla tavalla kuin asettaisi maratonille kovan aikatavoitteen ja suunnittelee treeniohjelman haastavan tavoitteen mukaan, mutta ei silti harjoittele itseään henkihieveriin.

– On mahdollista, että kasvu ei tapahdu ainoastaan orgaanisesti. Ennen epidemiaa puhuimme yritysostoista. Mutta epidemian takia tilanne muuttui. Ei meidän takia, mutta ostokohteiden tilanteet muuttuivat.

Koko maailmaa kurittanut koronavirus on aiheuttanut monelle yritykselle taloudellisia haasteita. Se sai yrityksiä tekemään talouden shakkilaudalla puolustavia siirtoja. Merius päätti kuitenkin hyökätä.

– Kun muut alkoivat lomauttaa, me päätimme rekrytoida.

Meriuksella on tällä hetkellä toimipisteitä Kokkolan lisäksi Oulussa ja Jyväskylässä. Tulevaisuudessa ehkä enemmänkin, varsinkin jos Sarjan mainitsemat yritysostot toteutuvat.

Se selviää vain tutkimalla mahdollisuuksia. Sanonnan mukaan uteliaisuus tiesi kissan tarun loppua. Liiketoiminnassa uteliaisuus on kuitenkin eteenpäin vievä polttoaine. Uteliaisuus ei tapa, vaan vahvistaa. Yritykselle se on sama asia kuin yhdeksän elämää.


Konttoripiste mukana alusta asti


Konttoripiste on kulkenut Meriuksen kanssa käsi kädessä pitkän matkan. Huipputeknologiaa päivittäisessä työssään käyttävä Merius tarvitsee parhaat mahdolliset toimistotuotteet ja -palvelut. Merius on ollut Konttoripisteen asiakas jo 16 vuoden ajan.

Menu