Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Keskuspesula panostaa asiakastuntemukseen ja digitalisaatioon

Kannuksessa päätoimipaikkaansa pitävä Keskuspesula tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaiset ja aidosti asiakaslähtöiset pesula- ja hygieniapalvelut. Keskuspesula tavoittelee vahvaa valtakunnallista kasvua ja myös digitalisoi liiketoimintaansa aktiivisesti. Digitalisaatiossa Keskuspesulan luottokumppanina toimii Keski-Pohjanmaan Konttoripiste.

Julkaistu: 07.09.2020


Yrittäjät Milko ja Kristiina Liedes panostavat Keskuspesulan kasvuun ja digitalisaatioon.


– Keskuspesula nimenä on jopa hiukan harhaanjohtava, koska itse pesula on vain pieni osa liiketoimintaamme. Tuotamme kokonaisvaltaista palvelua, johon sisältyvät pesulapalvelut, hygieniatuotteet ja -palvelut, vaihtomatot ja työvaatteiden elinkaaren hallinta, selventää Keskuspesulan yrittäjä Milko Liedes.

Keskuspesula liputtaa useasti hyväksi havaitun toimintamallin puolesta. Yritys menestyy itse, kun se auttaa asiakastaan menestymään ja varmistaa, että asiakas saa keskittyä omaan ydinosaamiseensa.

– Hygieniapalvelut ovat tärkeä osa monen yrityksen toimintaa, mutta sen pitää hoitua luontevasti niin, että asiakkaamme ei tarvitse miettiä asiaa käytännössä ollenkaan. Digitalisoimalla liiketoimintaamme voimme tehdä palvelumme vielä helpommaksi asiakkaallemme, Keskuspesulan yrittäjä ja toimitusjohtaja Kristiina Liedes iloitsee.

Keskuspesula on mukavasti kasvanut perheyritys ja tähtää jatkossakin vahvaan kasvuun ja valtakunnalliseen toimintaverkostoon. Toimialalla pienten, pelkästään paikallisiin pesulapalveluihin keskittyvien yritysten määrä vähenee jatkuvasti.

– Uudistuminen, kokonaisvaltaiset palvelut ja asiakkaan ehdoilla toteutettu kumppanuus ovat nykyään elinehto. Mutta näen alalla ennemminkin mahdollisuuksia ja haasteet on tehty voitettavaksi. Eteen tuleviin haasteisiin pitää vain reagoida ripeästi. Kun esimerkiksi koronapandemia iski, me aloimme toimittaa asiakkaillemme maskeja ja visiirejä, Kristiina Liedes kertoo.

"Ohjausjärjestelmän luominen oli se isoin digiloikka, mutta kun järjestelmä luotiin, samalla piti varmistaa se, että yhteydet pelittävät ja katkoksia ei saa tulla."

Liiketoiminnan digitalisointi on yksi eteen tulleista haasteista, mutta samalla edellytys yrityksen kasvulle. Tekstiilit pitää edelleen pestä fyysisesti, mutta prosessien täytyy sujua, jotta asiakkaat saavat jouheaa palvelua laajalla maantieteellisellä alueella.

– Tänä päivänä koko toimintamme perustuu ERP-pohjaiseen tuotannonohjausjärjestelmään. Järjestelmän kautta ohjaamme ja seuraamme eri palveluidemme prosesseja ja logistiikkaakin. Sen lisäksi järjestelmässä on laskutus ja myös rajapinta asiakkaillemme. He voivat olla yhteydessä meihin ja hoitaa oman yrityksensä palveluita sitä kautta, Milko Liedes valaisee.


Työvaatteisiin asennettavan sirun avulla hallitaan työvaatteiden elinkaarta digitaalisesti.


Milko Liedes kertoo yksinkertaisen esimerkin siitä, miten digitalisaatio parantaa Keskuspesulan palveluita.

– Sirutamme asiakkaidemme työvaatteet. Sirun avulla mahdollistuu työvaatteen elinkaaren hallinta. Jokaisessa toimittamassamme työvaatteessa on siru, jonka avulla yksittäistä vaatetta voi seurata sen kierrossa. Missä vaate on, missä kunnossa se on, kuinka monesti se on korjattu ja kuinka monesti se on pesty. Jos vaatteessa on esimerkiksi palosuoja voimassa 30 pesun ajan, järjestelmä antaa signaalin, kun 30 pesua on täynnä. Silloin vaate otetaan pois kierrosta ja työturvallisuus on varmistettu.

– Toiminnanohjausjärjestelmän kautta asiakkaamme pystyy myös hallinnoida omaa vaatekantaansa ja esimerkiksi nimetä vaatteita uudelleen yhden työntekijän lähtiessä ja toisen tullessa tilalle. Sirutus vähentää paperinpyörittelyä ja tuottaa paljon lisäarvoa asiakkaillemme, Milko Liedes jatkaa.

Konttoripisteen vastuulla varmistaa sujuva ICT


Kun liiketoiminta on vahvasti tuotannonohjausjärjestelmän varassa, on aivan selvää, että informaatioteknologian pitää toimia luotettavasti ja saumattomasti.

– Voi sanoa, että jos järjestelmä tippuu pois päältä, me emme tee enää mitään. Ohjausjärjestelmän luominen oli se isoin digiloikka, mutta kun järjestelmä luotiin, samalla piti varmistaa se, että yhteydet pelittävät ja katkoksia ei saa tulla, Milko Liedes alleviivaa.

Keski-Pohjanmaan Konttoripisteen vastuulla oli laittaa ICT kuntoon.

– Vastuullamme on palvelimien asennus, ylläpito ja it-lähituki. Keskuspesulan tuotannonohjausjärjestelmä on omalla palvelimellaan. Ohjelmisto tulee ohjelmistontoimittajalta, mutta rauta ja palvelinalusta ovat meidän toimittamat ja meidän valvonnassa ja me myös huolehdimme laitteiston elinkaaresta, Keskuspesulan it-tukihenkilönä toimiva Konttoripisteen järjestelmäasiantuntija Jani Määttänen selventää.

Keskuspesulan yrittäjät arvostavat Konttoripisteen toimintamallia ja Jani Määttäsen osaamista ja asennetta. Yritysten toimintamalleissa on paljon yhtäläisyyksiä.

– Konttoripiste tekee puolestamme sen, mitä emme itse osaa. Jani Määttänen on meille kultakimpale. Voin luottaa siihen, että kun soitan Janille, meidän ongelmamme ratkeaa ja tuotanto sujuu kitkatta. Jos järjestelmään tulee ongelmia, Jani etsii vian ja korjaa sen joko etäyhteydellä tai kääntämällä auton rattia ja tulemalla paikan päälle. Konttoripiste hoitaa puolestamme myös yhteydenpidon ohjelmistotoimittajaan, Kristiina Liedes kiittelee.

Keskuspesulan yrittäjät ajattelevat, että jos vahvaa asiantuntijuutta saa paikallisena ja henkilökohtaisena palveluna, sitä ei kannata lähteä kauempaa hakemaan.


Kattavia puhtauspalveluja tarjoava Keskuspesula arvostaa Konttoripisteen kattavaa ICT-osaamista.


– Me tunnemme Janin paikallisesti ja muutkin Konttoripisteen ihmiset pitkältä ajalta. Uskon sellaiseen viisauteen, että yritys on juuri niin hyvä, kuin sen työntekijät ovat. Silloin on hyvä, kun tuntee ihmiset, joiden kanssa yhteistyötä haluaa tehdä, Milko Liedes sanoo.

Aidon asiakaslähtöisyyden perusta on asiakkaan tunteminen.

– Meidän liiketoiminnallemme yksi tärkeimmistä jutuista on se, että asiakkaan tarpeet ohjaavat meidän toimintaa. Me haluamme pystyä siihen aidosti ja näkisin, että Konttoripiste toimii kansamme tässä asiassa samoin, Kristiina Liedes sanoo.

– Digi etenee ja kehitämme tuotannonohjausjärjestelmäämme koko ajan. Konttoripisteen kanssa järjestelmää on mutkatonta kehittää. Me voimme yhdellä puhelinsoitolla ilmoittaa, mitä lisäominaisuuksia olemme järjestelmään ottamassa ja Jani tietää heti, mitä se vaatii, mitä me tarvitsemme ja kenelle pitää mahdollisesti soittaa, Kristiina Liedes summaa.

Menu