Pitkäaikainen yhteistyö saa arjen sujumaan toimistossa ja tuotannossa


29.04.2015

Oy Finn-Marin Ltd. on vuonna 1990 perustettu lasikuituveneitä valmistava yritys. Yhtiö valmistaa vapaa-ajan veneilyyn tarkoitettuja 5-12 metrisiä avo- ja hyttiveneitä tuotemerkkeinään Finnmaster-perheveneet ja Grandezza-premiumveneet.

Finn-Marin työllistää toistasataa henkilöä tuotannossa ja toimistossa kolmella tehtaalla Kokkolassa ja Kalajoella. Veneet tehdään käytännössä käsityönä, mutta kuten nykyään aina ja kaikkialla, myös veneyrityksen toiminta on riippuvaista toimistoratkaisuista, tietojärjestelmistä ja informaatioteknologiasta. Niissä Finn-Marinin apuna ja läheisenä kumppanina on ollut jo 1990-luvulta saakka Keski-Pohjanmaan Konttoripiste.

Finn-Marinin veneet tehdään käsityönä, mutta kuten nykyään aina ja kaikkialla, myös veneyrityksen toiminta on riippuvaista informaatioteknologiasta.

- Muistaakseni olemme olleet Konttoripisteen asiakkaita jo vuodesta 1999 saakka, jolloin aloitin Finn-Marinilla. Voisi sanoa, että Finn-Master ja Konttoripiste ovat asiakassuhteen lisäksi myös tavallaan kasvaneet rinta rinnan. Vuosien aikana Finn-Marin on avannut uusia tehtaita ja Konttoripiste uusia toimipisteitä ja samalla yhteistyömmekin on kehittynyt koko ajan, Finn-Marinin operatiivinen johtaja Jari Kaattari muistelee yhteistyön alkuaikoja.

Tärkein syy pitkäkestoiseen yhteistyöhön on Kaattarin mielestä se, että Keski-Pohjanmaan Konttoripiste tarjoaa Finn-Marinille kokonaisvaltaisia ratkaisuja toimiston, mutta myös tuotannon arjen sujumiseen.

- Konttoripiste toimittaa meille tietotekniikan ja monitoimilaitteet sekä huolehtii niiden ylläpidosta. Meillä on Konttoripisteeltä oma IT-asiantuntija. Tänä päivänä lähes kaikki tuotanto on riippuvaista informaatioteknologiasta, mutta tuotanto ei saa pysähtyä, vaikka tietojärjestelmiin tulisi jokin vika. Meille on äärimmäisen tärkeää, että huolto saadaan paikalle nopeasti yhdellä puhelinsoitolla.

- Myös toimistotarvikkeet ovat perusjuttu, jota tarvitaan sekä toimiston että tuotannon puolella. Konttoripiste huolehtii toimistotarvikkeiden varastostamme hyllytyssopimuksella. Meidän ei itse tarvitse hyllyjen täyttämisestä murehtia, Kaattari kertoo.

- Tärkeintä on keskitetty, kattava kokonaisuus, jotta saamme tarvitsemamme palvelun helposti yhdeltä yhteistyökumppanilta. Tietysti seuraamme myös IT-palveluiden hintatasoa ja mietimme sitä yhtenä tekijänä kokonaisuudessa, mutta Finn-Marin haluaa keskittyä veneiden rakentamiseen, Konttoripiste saa huolehtia toimivista ratkaisuista toimistoon, Kaattari summaa.

Tietotekniikka tehostaa tuotantoa

Finn-Marinin kokoisessa yrityksessä tietotekniikkaa tarvitaan moniin erilaisiin työtehtäviin toimistossa ja tuotannossa.

- Veneet valmistamme hyvin pitkälti käsityönä, mutta kaikki toimintamme on tietojärjestelmiin perustuvaa. Työasemat ovat käytössä toimistossa, tuotannon suunnittelussa ja veneiden suunnittelussa. Tuotannon puolella prosessia seurataan myös työasemien avulla. Liikkuvassa työssä apuna ovat kannettavat. Konttoripisteen IT-asiantuntija seuraa koneiden toimivuutta ja ennakoi tulevia tarpeita, Kaattari luettelee.

Finn-Marin haluaa keskittyä veneiden rakentamiseen, Konttoripiste saa huolehtia toimivista ratkaisuista toimistoon.


Työn tehokkuuden kannalta olennaista on se, että IT-palveluiden tarjoaja tuntee Finn-Marinin liiketoiminnan ja pystyy antamaan oman tukensa siihen.

- Vuonna 2001 teimme suuren ponnistuksen ja jaoimme tuotantoprosessimme vaiheisiin. Vaiheistus oli ratkaisumme venealan koko ajan kasvaviin laatuvaatimuksiin, mutta se on myös huomattavasti tehostanut tuotantoamme. Tällä hetkellä meiltä valmistuu noin 700 venettä vuodessa. Autoteollisuuteen verrattuna tämä on käsityötä, Kaattari kertoo.

Nykyään on itsestään selvää, että tuotantoprosessin vaiheita seurataan tietojärjestelmän avulla. Tuotannon vaiheistus heitti aikanaan myös IT-ratkaisuja tarjoavalle yhteistyökumppanille haasteen. Konttoripiste osallistui tuotannon vaiheistuksen suunnitteluun tarjoamalla laite- ja serveriratkaisut räätälöidysti. Siten saatiin tiedonhallinta ja tietoturva kuntoon luomalla esimerkiksi yhtenäiset tietokannat ja kansiorakenteet. parantaa myös tietoturvaa olennaisesti ja pilvipalveluihin verrattuna se on kertaluontoinen investointi.

Vuonna 2015 veneala voi Kaattarin mielestä hyvin suhdanteista huolimatta. Alalla on jopa työvoimapulaa, koska veneen valmistus vaatii erikoisosaamista. Vaiheistetusta tuotannosta johtuen Finn-Marin kouluttaa palkkaamansa uudet työntekijät tällä hetkellä itse. Ratkaisu tähänkin voisi olla sopiva yhteistyökumppani.

- Meitä kiinnostaa tarvittavan työvoiman kouluttamiseen tiivis ja molempia hyödyttävä yhteistyö alueemme koulutuslaitosten kanssa, Kaattari vinkkaa.

Piditkö julkaisusta? Jaa se verkostollesi!


<< Palaa julkaisuihin

Tilaa uutiskirjeemme

Saat ajankohtaista ja asiantuntevaa tietoa toimistosi arjen tehostamiseksi.