Asiakasymmärrys kasvattaa Feelian valmisruuan kysyntää


17.02.2020

Feelian toimitusjohtaja Jukka Ojalalla on selvä näkemys siitä, miksi pyhäntäläinen valmisruokavalmistaja on kasvanut kovaa ja kannattavasti viimeisen reilun viiden vuoden aikana. Yhtiön kasvustrategia vastaa ajan kuvaan ja puhuttelee Feelian asiakkaina olevia yrityksiä monella tavalla.

- Emme valmista ja myy pelkkää ruokaa, vaan valmiita konsepteja ja toimivia ratkaisuja asiakasyrityksemme tarpeen mukaan. Ruokamme on laadukasta ja vahvasti kotimaista, mutta oikeastaan ruoan valmistus seuraa asiakaslähtöistä ajatteluamme. Tällä ajatusmallilla olemme vakiinnuttaneet itsellemme hyvän markkina-aseman koko Suomessa, Ojala valaisee.
Asiakasymmärrys on osa Feelian kasvustrategiaa.
Asiakasymmärrys on osa Feelian kasvustrategiaa.
- Emme valmista ja myy pelkkää ruokaa, vaan valmiita toimivia ratkaisuja asiakasyrityksille, Feelian toimitusjohtaja Jukka Ojala sanoo.

Tuoreesti ja vastuullisesti toimiva Feelia ei operoi suoraan vähittäiskaupassa vaan pääosin perinteisessä lounasmarkkinassa. Feelia toimittaa valmisruokaansa esimerkiksi päiväkoteihin, kouluihin, hoivakoteihin ja liikennemyymälöihin.

- Vähittäiskaupallekin meillä on erilaisia konsepteja kuten nopeasti ympäri Suomen yleistynyt Take-a-Soup. Se on kahviloille, kioskeille sekä pienille ravintoloille ja kaupoille räätälöity valmiskeittokonsepti, joka ei vaadi erillisiä investointeja tai henkilökuntaresursseja, Jukka Ojala selventää.

Ensimmäisen merkittävän kasvun askeleen Feelia otti vuonna 2013, kun yhtiön oma ruokatehdas valmistui Pyhännälle. Vielä ratkaisevampi askel oli ruokatehtaan laajennus vuonna 2017. Laajennus yli kaksinkertaisti Feelian toimitilat ja tuotantokapasiteetin ja nosti merkittävästi myös henkilöstön määrää.

Menestyksen reseptissä on monta ainesta


Ruokatehtaan laajennus varmisti sen, että Feelia pystyy vastata kasvaneeseen kysyntään. Ojala haluaa nostaa kuitenkin esiin myös ne seikat, jotka ovat kysynnän luoneet.

- Laadukas tuote, aito asiakaslähtöinen palvelu ja tuotekehitys, hyvä työporukka, aktiivinen myynti ja vastuullinen toiminta, hän luettelee.

Valmisruoan laadun ja hyvän maun takaavat kotimaiset raaka-aineet, maistuva reseptiikka ja kypsennyksessä käytetty vakuumiteknologia.

Emme suunnittele valikoimaamme niin, että kuvittelemme mitä asiakkaamme haluaa.

- Emme tee ruokaa pakkaseen pakkasteknologialla. Parhaimmillaan saamme ruokiimme kuuden kuukauden säilyvyyden ilman lisäaineita, Ojala kertoo.

Pyhännän tehtaalta lähtee joka päivä suuri määrä ruokaa ympäri Suomen ja myös muihin pohjoismaihin. Feelian valikoimassa on tänä päivänä yli 150 erilaista tuotetta.

- Emme suunnittele valikoimaamme niin, että kuvittelemme mitä asiakkaamme haluaa. Aina kun valikoimaamme tulee uusi tuote, sille on jo olemassa kohtuullisen kokoinen asiakas.

Ojalan mielestä kyse on palvelumuotoilusta.

- Asiakkaamme tietää parhaiten, mitä hän haluaa. Jos joltain asiakasyritykseltämme tulee pyyntö tuotteesta, me teemme tuotteen, jos sen kysyntä on tarpeeksi iso. Samalla tietysti tarjoamme tuotetta muillekin asiakassegmenteillemme. Näin ratkaisemme asiakkaamme tarpeen emmekä tee tuotteita varastomme hyllyille säilytykseen.

Feelian henkilöstö on kasvanut tasaisesti neljän vuoden ajan, mutta henkilöstöjohtamiseen se ei ole merkittävästi vaikuttanut. Innokkuus ja oma-aloitteisuus on yrityksessä tarttuvaa.

- Meillä on tosi hyvä työporukka, joka kantaa vastuuta itsenäisesti tehtaan lattiatasolta varastoon, tukitoimiin ja myyntiin asti. Jonkin verran olemme myös automatisoineet tuotantoa alkupäästä ja lisänneet robotiikkaa.

Kasvua ei synny ilman innokasta myyntityötä.

- Meillä on aktiivinen 5 hengen myyntiorganisaatio. Itsekin osallistun myyntiin, käyn asiakkaiden luona ja olen myyjiemme tukena. Teemme myyntiporukallamme 1700 asiakaskohtaamista vuositasolla sekä uusien että nykyisten asiakkaiden luona ympäri Suomea.

Feelialla on Tampereella kaksi myyntipäällikköä, Vantaalla tuotekehityksestä vastaava tuotepäällikkö, joka hoitaa myös avainasiakkuuksia pääkaupunkiseudulla, myyntipäällikkö Oulussa ja myyntipäällikkö Kokkolassa, joka vastaa koko ruotsinkielisen länsirannikon alueesta.

Kasvua ei synny ilman innokasta myyntityötä.
Kasvua ei synny ilman innokasta myyntityötä.
Muun muassa ruokatehtaan laajennus ja innokas myyntityö ovat mahdollistaneet Feelian kasvun.

Aktiivisuus on edistänyt Feelian tunnettuutta.

- Kun vuodessa on tavoitteena 1700 asiakastapaamista, siitä voi laskea, kuinka paljon tapaamisia jokaisen pitää tehdä viikkotasolla.

- Vaikka emme toimi vähittäiskaupassa vähittäiskauppatuotteilla, Suomesta löytyy tällä hetkellä 190 Take-A-Soup pistettä ja 65 % niistä on vähittäiskaupoissa. Vuosi vuodelta kasvava myynti antaa myös mahdollisuuksia panostaa enemmän markkinointiin, Ojala pohtii.

Sen lisäksi Feelialla on kuluttaja-asiakkaille tarkoitettu kotiruoan verkkokauppa osoitteessa www.feeliaruokakauppa.fi.

Tänä päivänä myös vastuullisuus ja kotimaisuus ovat asioita, jotka vetoavat sekä yritysasiakkaisiin että kuluttajiin.

- Feelialla vastuullisuus tarkoittaa sitä, että tehtaamme toimii biokaasulla. Fossiiliset polttoaineet olemme jättäneet jo vuosia sitten. Kaikki raaka-ainemassa, jota tehtaalla käytämme, on 80 % Suomesta. Se on vastuullista. Meille ei tule tavaraa merikonteissa ympäri maailman ja hiilijalanjälkemme on pieni. Työllistämme valtavasti alkutuotantoa Suomessa, Ojala sanoo.

Kasvu vaatii ennakointia ja sopeutumista


Feelian visio on olla Suomen halutuin valmisruokakumppani. Se ensimmäisenä mieleen tuleva yritys ja ratkaisu. Alan trendit ajavat Feeliaa luonnolliseen kasvuun, mutta samalla niihin pitää valmistautua ja sopeutua.

- Toimintaympäristöön vaikuttavia asioita ovat esimerkiksi väestön ikääntyminen ja hoiva-alan ruokahuollon kasvava tarve, kun samalla eläköityminen varmasti vaikuttaa työvoiman saatavuuteen meilläkin, Ojala pohtii.

Yksi ajalle tyypillinen ilmiö on se, että suuret keskuskeittiöt vähentyvät kustannussyistä.

- Ylipäätään syöminen on muuttanut muotoaan ja siirtynyt perinteisistä lounasravintoloista kahviloihin, liikennemyymälöihin ja kauppojen sisälle.

- Suunnittelemme jo alustavasti uutta tehtaan laajennusta. Se ei ole huomisen asia, mutta meidän pitää jo miettiä missä vaiheessa koneita ja tiloja tarvitaan lisää.

"Uskon että kaikki yritykset, jotka tänä päivänä haluavat tehdä kauppaa, haluavat ymmärtää asiakasta ja asiakkaan haasteita ja tarjota ratkaisuja siihen."

Valmistautuminen ja sopeutuminen toimintaympäristön vaatimuksiin ei tarkoita pelkästään tehtaan tuotantokapasiteetin kasvattamista. Nykyaikaisessa yrityksessä arjen pitää olla sujuvaa esimerkiksi ICT-ratkaisujen osalta. Ruokatehtaan edellisen laajennuksen yhteydessä myös sekin osa-alue laitettiin kuntoon.

- ICT-ratkaisuja varten haimme kumppania, jonka avulla meidän päivittäiset rutiinimme helpottuvat. Tiettyjen asioiden pitää toimia päivittäin, jotta voimme tehostaa omaa toimintaamme, Ojala valaisee.

Feelia valitsi Konttoripisteen yhteistyökumppaniksi. Konttoripiste toteutti Feelialle videoneuvottelujärjestelmän helpottamaan maantieteellisesti laajaa toimintaa, infonäyttöjärjestelmän sisäisen viestinnän sujuvoittamiseksi ja asiakirjahallintajärjestelmän ylläpitosopimuksella tietoturvalliseen kopiointiin ja tulostamiseen.

- Me kerroimme Konttoripisteelle, mitä me tarvitsemme nyt ja tulevaisuudessa. Konttoripiste kertoi meille, miten esitetyt asiat ratkaistaan. Saimme asiantuntevaa ja konsultoivaa tietoa siitä, miten nämä asiat kannattaa viedä maaliin. Siinä samalla meille itsellekin syntyi ymmärrys, että näinhän se saattaa olla.

Feelian ja Konttoripisteen ajattelumalleissa voi nähdä yhtäläisyyksiä.

- Uskon että kaikki yritykset, jotka tänä päivänä haluavat tehdä kauppaa, haluavat ymmärtää asiakasta ja asiakkaan haasteita ja tarjota ratkaisuja siihen. Se ajattelu on ollut johtotähti meillä ja uskon että se on johtotähti kaikilla yrityksillä, jotka haluavat fiksusti toimia, Ojala pohtii.

Piditkö julkaisusta? Jaa se verkostollesi!


<< Palaa julkaisuihin

Tilaa uutiskirjeemme

Saat ajankohtaista ja asiantuntevaa tietoa toimistosi arjen tehostamiseksi.