Seuraa palstaa ja hanki ideoita toimistoosi

Seuraa palstaa ja hanki ideoita toimistoosi

Virtuaalilasit – enemmän kuin viihdettä

Virtuaalilasit yhdistetään yleensä viihdekäyttöön. Mutta lasien käyttöpotentiaali on valtava myös liiketoimintaa edistävissä asioissa – ja etulinjan yritykset ovat jo tähän reagoineet.

Julkaistu: 30.09.2021


Monet yritykset esimerkiksi autoteollisuudessa ovat nähneet virtuaalilasien potentiaalin liiketoimintaa edistävänä teknologiana.


Tänä päivänä virtuaalitodellisuuden laitteisto – virtuaalilasit – liitetään yleisesti viihdekäyttöön, pääasiassa pelaamiseen. Japanilainen laitevalmistaja Epson on kehittänyt virtuaalilaseja jo kymmenisen vuotta. Mutta Epson keskittyy virtuaalilasilaitteiston osalta ammattikäyttöön, viihde ja pelaaminen eivät ole yrityksen pääpainopisteitä.

– Panostamme vahvasti näyttöihin liittyvään LCD-teknologiaan. Virtuaalilasit ovat yksi sen tärkeimmistä alueista. Ja valmistamme virtuaalilasit nimenomaan ammattikäyttöön, ei pelaamiseen. Meiltä on nyt tulossa viidennen sukupolven virtuaalilasit, Epsonin Key Account Manager Sami Korpinen vahvistaa.


Käyttämätön potentiaali


Virtuaalilasit vaativat toimiakseen kovan kapasiteetin laitteistoa. Epson ei ole mukana ohjelmiston (softan) kehittämisessä – fokus on laitteistossa (raudassa).

– Virtuaalilasien kohdalla voi kuitenkin vielä puhua suhteellisen uudesta innovaatiosta, markkinat ovat vasta kehittymässä. Voi sanoa, että olemme vielä aamuvaiheessa. Oikeastaan vasta viime vuonna nähtiin ensimmäinen kunnon ryöpsähdys näillä markkinoilla. Uskon, että jatkossa nähdään noin kymmenen prosentin vuosittaista kasvua, Sami Korpinen toteaa.

Monet yritykset ovat jo nähneet virtuaalilasien potentiaalin liiketoimintaa edistävänä teknologiana. Korpinen mainitsee esimerkkinä italialaisen huonekaluliikkeen, jonka asiakkaat voivat virtuaalilasien avulla nähdä esimerkiksi miltä uusi sohva tai keittiön pöytä näyttäisi omassa asunnossa. Barcelonassa turisteille annetaan virtuaalilasit, joiden näytölle tulee tietoa erilaisten historiallisten kohteiden taustoista.


Virtuaalilasien avulla voi saada enemmän irti työmatkoista. Käytännölliset virtuaalilasit vievät vähän tilaa ja ovat helppokäyttöisiä.


– Käyttötarkoituksia on rajattomasti. Me keskitymme rautaan, eli teemme mahdollisimman hyvät lasit. Olemme saaneet muutaman merkittävän kansainvälisen päänavauksen. Softafirmat tekevät sitten ohjelmistot, jotka hyödyntävät teknologian. Voi sanoa, että tässä on potentiaalisia asiakkaita autoteollisuudesta hammaslääkäreihin, ja kaikki siltä väliltä, Korpinen toteaa.

Suomi oli 1990-luvulla eturintamassa, kun puhelinteollisuus mullistui. Nokian johdolla maamme talous kukoisti. Virtuaalimaailma voisi olla se alue, jossa Suomella on mahdollisuus olla edelläkävijä tällä vuosikymmenellä.

– Kyllä Suomi on hyvin mukana kehityksessä. Ehkä jotkut Euroopan maat ovat vielä pidemmällä, lähinnä suurten teollisuusalojen ansiosta. Mutta esimerkiksi softapuolella meillä on kansainvälisesti marinoitu yritys, joka on etulinjassa tällä rintamalla, ja varmasti tulee olemaan iso nimi jatkossa, Korpinen sanoo.


Konttoripiste etsii yhteistyökumppania


Virtuaalilasien tuomat mahdollisuudet ovat myös Keski-Pohjanmaan Konttoripisteen tiedossa. Yrityksen toimitusjohtaja Tuomo Lahti on eri aloja seuratessaan todennut, että virtuaalilaseja on jo joillakin aloilla alettu hyödyntämään, mutta käyttämätöntä potentiaalia on edelleen erittäin paljon.

– Lasit ovat tietyllä tapaa vasta tulossa laajempaan käyttöön. Mutta varsinkin teollisuusyrityksiin tutustuessa on käynyt ilmi, että monilta osin ne ovat jo aktiivisessa käytössä, Lahti sanoo.

Konttoripiste hakee nyt virtuaalilasien ohjelmistokumppania, jonka tehtävä on luoda ohjelmistoja, joilla saa virtuaalilasien potentiaalin jalostettua.

– Konttoripisteellä on laaja verkosto ja kosketuspintaa erityyppisille toimialoille. Tässä on paikka tarjolla asiansa osaavalle ammattilaiselle.

Menu