Seuraa palstaa ja hanki ideoita toimistoosi

Seuraa palstaa ja hanki ideoita toimistoosi

Juhlavuotta viettävä Konttoripiste uudistuu – jatkuvasti ja näkyvästi

Keski-Pohjanmaan Konttoripiste on perustettu vuonna 1985. Tänä vuonna mittariin kilahtaa siis 35 toiminnan täyteistä vuotta.

– 35 vuotta on mennyt todella nopeasti. Toimiala on todella mielenkiintoinen ja sen kehitys todella nopeaa. On vaikea edes sanoin kuvata sitä kiitollisuutta, jota tunnen, kun saan tehdä tätä työtä tällä porukalla, joka sitoutuu tähän niin vahvasti. Meillä on kasassa tosi osaava henkilöstö, jolla on vahva, iloinen yhteishenki, Konttoripisteen perustaja ja yrittäjä Tuomo Lahti kiittää.

– Asiakkaiden ja yhteistyökumppanienkin kanssa on kovan bisneksen lisäksi vaalittu myös pehmeitä arvoja ja sinnekin suuntaan on monia antoisia tuttavuuksia ja ystävyyksiä syntynyt, Lahti jatkaa.

Kun Lahti pohtii sitä, millä keinoilla Konttoripiste on päässyt pitkäikäisten – jopa perinteikkäiden – yritysten kategoriaan, esille nousee kaksi asiaa: jatkuva uudistuminen ja osaava henkilöstö, joka asennoituu uudistumiseen myönteisesti.

Julkaistu: 25.05.2020


– On vaikea edes sanoin kuvata sitä kiitollisuutta, jota tunnen, kun saan tehdä tätä työtä tällä porukalla, Konttoripisteen yrittäjä Tuomo Lahti sanoo.


– Jos yritys haluaa päästä tällä toimialalla tähän ikään, se käytännössä vaatii jatkuvaa uudistumista. Tämän asian miettiminen on iso osa omaa työtäni. Ei se päivittäin näy konkreettisessa tekemisessä, mutta on ajatuksen tasolla läsnä kuitenkin, Lahti perustelee.

Nähdäkseen mihin suuntaan markkina menee, täytyy olla herkällä korvalla myös asiakkaiden ja henkilökunnan suuntaan.

Konttoripisteellä lähes 30 vuotta myynnin ammattilaisena työskennellyt Timo Kuivanto vaihtaa kuulumisia asiakkaiden kanssa päivittäin ja viesti kentältä on selvä. Digitalisaatio etenee vauhdilla ja asiakkaiden vaatimukset kasvavat.

– Jos kymmenessä vuodessa on tapahtunut paljon, trendi lyhenee entisestään. Varmuudella voi sanoa, että noin viiden vuoden päästä maailma on jo kovin erilainen. Tänä päivänä myyntiargumenttimme on se, että Konttoripiste on paikallinen moniosaaja, joka pystyy tarjota kokonaisvaltaiset toimistoratkaisut isommillekin yrityksille. Ja juuri kokonaisvaltaisuutta ja keskittämisestä saatavia hyötyjä asiakkaat nykyään odottavatkin, Kuivanto valaisee.

"Kenttä alkaa olla niin laaja, että asiakas ei voi sitä enää yksin hallita. Alle 100 hengen yrityksissä ei aina ole omaa tietohallintoyksikköä ja silloin kukaan ei todennäköisesti vastaa kokonaisuudesta."

Tuomo Lahti vahvistaa, että juuri tämä on Konttoripisteen toiminnan ydin ja siitä on kerrottava asiakkaillekin.

– Konttoripiste on moderni ICT-asiantuntija, joka huolehtii asiakkaistaan kokonaisvaltaisesti. Se on samalla asia, josta meitä ei vielä tunnisteta riittävästi. Tosiasia on kuitenkin se, että yli 50 % liikevaihdostamme tulee ICT-tuesta, ylläpidosta ja siihen liittyvästä raudasta – eli kokonaisuuden hallinnasta. Meillä on talossa 10 ICT- asiantuntijaa ja merkittäviä asiakkaita, jotka käyttävät kokonaisuudessaan meidän palveluita, Lahti kertoo.

– Voimme siis tarjota asiantuntevat ja riittävät resurssit ICT-ratkaisuihin jo nyt ja tulemme vielä entisestään vahvistamaan ja kehittämään tätä puolta, Lahti alleviivaa.

Asiakkaan näkökulmasta tarve toimistoratkaisujen keskittämiselle on selvä. Jonkun pitää nähdä kokonaisuus ja vastata siitä.

– Kenttä alkaa olla niin laaja, että asiakas ei voi sitä enää yksin hallita. Alle 100 hengen yrityksissä ei aina ole omaa tietohallintoyksikköä ja silloin kukaan ei todennäköisesti vastaa kokonaisuudesta. Siksi meidän vastuullamme on seurata aikaamme ja kertoa asiakkaalle, mitä olisi fiksua tehdä. Asiakas tekee päätökset, kun me tuomme ensin tarjottimella vaihtoehdot.


Konttoripisteellä työskentelee 10 ICT-asiantuntijaa, joista kuvassa Harri Nissilä Kokkolan toimipisteestä (vas.) ja Jani Määttänen Ylivieskasta.


Konttoripisteen tehtävä on luoda näkymää siihen, miten tekniikka kehittyy ja miten innovaatiot voisivat tuoda hyötyä, tehokkuutta ja tuottavuutta liiketoimintaan.

– Menestyvissä yrityksissä on tänä päivänä ymmärretty se, että niiden pitää keskittyä ydinosaamiseensa ja ostaa palveluina ne osa-alueet, jotka joku joutuisi muuten tehdä päätoimensa sivussa vasemmalla kädellä, Lahti jatkaa.

Sopiva vastuu motivoi


Nykyaikainen ICT-palvelu sisältää tietokoneet, palvelimet, pilvipalvelut, huolto- ja tukipalvelut, kopiointi- ja tulostusratkaisut.

– Ja meiltä onnistuvat myös esitystekniikan kokonaisratkaisut, sillä se mikä eilen oli AV, on tänä päivänä ICT, Lahti jatkaa listaa.

"Meiltä vaaditaan jokapäiväisessä työssä palveluherkkyyttä. Se lähtee ihmisistä ja heidän teoistaan enkä voi tarpeeksi alleviivata sitä, että osaava henkilökuntamme on meidän tärkein voimavaramme ja tärkein onnistumisen salaisuus."

Kokonaisvastuu on iso sana. Strateginen kumppanuus ei voi olla sanahelinää. Se tarkoittaa palveluntarjoajaa, joka pureutuu asiakkaan liiketoimintaan ja kaivaa omasta tuoterepustaan ne ratkaisut, joiden avulla voidaan osaltaan varmistaa, että asiakkaan strategia jalkautuu.

– Meidän pitää oikeasti tuoda tehokkuutta ja tuottavuutta ymmärryksellämme ja ratkaisuillamme heidän liiketoimintaansa. Me emme kauppaa vuoden kumppanuuksia vaan tähtäämme pitkään hedelmälliseen yhteistyöhön, Lahti sanoo.

– Olemme paikallinen toimija lähellä asiakasta ja sen mukana tulee iso vastuu. Sitä me tietysti haluammekin. Olemme paljon vartijoita, kun asiakas luovuttaa meille pääsyn palvelinsaliinsa ja tietohallinnon kokonaisuudessaan. Siksi meillä on oltava riittävät resurssit niin henkilöstön osaamisen kuin lukumääränkin puolesta.

Konttoripisteen henkilöstön merkitys on ensiarvoisen tärkeä eikä vain juhlapuheissa.

– Olemme valinneet tarjoamamme tuotemerkit huolella, mutta kaikki alan johtavat tuotemerkit ovat laadukkaita ja niissä on hyvin vähän ominaisuuserojakin. Siksi meiltä vaaditaan jokapäiväisessä työssä palveluherkkyyttä. Se lähtee ihmisistä ja heidän teoistaan enkä voi tarpeeksi alleviivata sitä, että osaava henkilökuntamme on meidän tärkein voimavaramme ja tärkein onnistumisen salaisuus, Lahti painottaa.

"Lähdimme jo aikaisessa vaiheessa yhdistämään molemmat segmentit, koska näimme, että digitalisaation myötä monitoimilaitteet tulevat olemaan entistä enemmän verkossa olevia päätelaitteita."

Henkilökunnan työmotivaatiosta ja hyvinvoinnista kannattaa siis pitää huolta.

– Uskon että motivaatio syntyy siitä, kun ihmiseen luotetaan ja hänelle annetaan vastuuta. Silloin hän myös ottaa vastuuta ja kasvaa sen myötä. Pitää antaa mahdollisuus kouluttautua, kehittyä ja ottaa laajempia kokonaisuuksia haltuun. Työn sisällöstä tulee se polte, jolla mennään eteenpäin.


Konttoripisteellä työntekijöiden vaihtuvuus on ollut pientä muun muassa hyvän yhteishengen ansiosta. Kuvassa Timo Kuivanto (vas.) ja Tiina Möttönen.


Konttoripiste työllistää tällä hetkellä 16 henkilöä. Firmassa vietettyjen työvuosien keskiarvo heillä on reilu 10 vuotta. Viimeisen kahden vuoden aikana on tullut 6 henkilöä lisää yrityksen kasvun myötä. Vaihtuvuus on ollut hyvin pientä läpi vuosien.

– Kun Konttoripisteelle tulee uusi työntekijä, perehdytän hänet henkilökohtaisesti ja käyn meidän toimintatavat, arvot ja yrityskulttuurin läpi. Pk-yrityksen arvothan ovat aika suoraan sidoksissa itse yrittäjään. Meillä on avoin yrityskulttuuri, jossa osallistutamme tiimiä päättämään asioista yhdessä ja kannustamme siihen, että uudetkin ihmiset tuovat omia ajatuksiaan esiin jo aikaisessa vaiheessa, Lahti pohtii motivaation ja pienen vaihtuvuuden syitä.

Lahti sanoo, että osaavan henkilöstön merkitys kirkastui hänelle viimeistään silloin, kun PC-tietokoneet tulivat markkinoille ja toimiala alkoi eriytyä monitoimilaitteiden toimittajiin ja ICT-osaajiin.

– Silloin aikanaan harva toimija pystyi viemään kumpaakin teknologiaa eteenpäin laadukkaalla palvelulla. Me lähdimme jo aikaisessa vaiheessa yhdistämään molemmat segmentit, koska näimme, että digitalisaation myötä monitoimilaitteet tulevat olemaan entistä enemmän verkossa olevia päätelaitteita, jolloin meidän pitää olla palveluntarjoajana kiinni asiakkaan palvelimessa ja verkkoympäristössä ja voimme helpommin tarjota kokonaisuuksia.

– Käytännön tasolla tämä valinta tarkoitti sitä, että meillä pitää olla töissä henkilöitä, joilla on resurssit selvitä tästä haasteesta ja heitä pitää myös rekrytoida lisää.

Uusi ilme on juhlavuoden näkyvin uudistus


Konttoripisteen juhlavuotta vietetään koronapandemian takia poikkeusoloissa. Vielä on epäselvää, millä tavalla kertyneitä vuosia juhlitaan syksyllä yhdessä sidosryhmien kanssa.

– Kyllähän vastaava tilanne tämän taipaleen varrella oli 90-luvun lama. Mutta se kesti todella pitkään ja silloin oltiin käytännössä koko maa polvillamme. Se leimaa omaa historiaakin, mutta se on ollut myös vahvistava oppi siitä, miten taloutta hoidetaan yrityksessä. Vahvistetaan tasetta ja huolehditaan kassa kuntoon silloin, kun menee hyvin. Ja varaudutaan äkkinäisiin muutoksiin, Lahti palaa menneisiin.

Näkyvin muutos juhlavuonna on se, että Konttoripiste uusii visuaalisen ilmeensä.

– Firmalle tulee lisää ikää, mutta naama nuorentuu, Lahti hymyilee.


Maistiaisia Konttoripisteen uudesta ilmeestä ja sloganista.


– Laitamme ilmeen vastaamaan tämän päivän henkeä ja vastaamaan visuaalisesti paremmin sitä, mitä me olemme ja mihin olemme matkalla. Uusi ilme kertoo, että Konttoripiste on eteenpäin katsova, digiajan turvallinen strateginen kumppani, joka omalla toiminnallaan varmistaa, että asiakkaan valtakunnassa eli toimistossa on kaikki hyvin.

Ja jos syksyllä on kaikki hyvin, myös juhlimaan päästään.

– Jos syksyllä rajoitukset on purettu, järjestämme juhlat, joissa keskiössä on oma henkilöstö, asiakkaat ja sidosryhmät. Yritys on toimialallaan varsin kunnioitettavassa iässä ja olemme alueemme vanhin alan yritys, joten kyllä siinä on aihetta kunniakkaalle juhlapäivälle, Lahti lupaa.

Menu