Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Sujuva esitystekniikka vaatii hyvää suunnittelua

Digiaikana digitaalisesta ja interaktiivisesta esitystekniikasta on tullut saumaton osa myös koulujen arkea. Esitystekniikka toimii opetuksen tukena ja omalta osaltaan varmistaa, että opetusmenetelmät ovat ajan tasalla eikä ajan haasteisiin vastaaminen jää ainakaan tekniikasta kiinni.

Julkaistu: 28.08.2015


Olli Pokela auttaa Kokkolan kouluja av-tekniikan suunnittelussa.


Olli Pokela työskentelee it-suunnittelijana Kokkolan kaupungilla ja Joni Isoaho vastaavasti Pietarsaaren kaupungilla. Kumpikin vastaa osana omaa työtään kaupunkien koulujen esitystekniikasta. Ja kumpikin tietää, kuinka paljon työtä vaaditaan sen varmistamiseksi, että esitystekniikka ei aiheuta turhia murheita vaan on osa sujuvaa opetusta.

– Käytännössä kaupungin kouluissa kaikissa luokissa on nykyään sama peruspaketti esitystekniikkaa varten. Luokissa on dokumenttikamera, interaktiivinen lähiprojisointitykki, kaiuttimet ja Apple TV, Joni Isoaho luettelee.

– Koulujen esitystekniikkaa on uusittu hurjalla tahdilla edeltävän kolmen vuoden aikana, jotta laitteet vastaisivat opetuksen vaatimuksiin. Nykyään laitteet ovat ajan tasalla ja tahti on hieman rauhoittunut. Mutta nyt tietysti täytyy huolehtia siitä, että olemassa olevat laitteet toimivat, Olli Pokela selventää.

Sekä Kokkolassa että Pietarsaaressa kaupunkien tietohallinto toimii koulujen tukena esitystekniikan laitteiden hankinnassa, ylläpidossa ja huollossa. Eri kaupungeissa käytännön toteutus on järjestetty hiukan eri tavalla tarpeen mukaan. Yksi yhdistävä tekijä on kummankin kaupungin it-osaston yhteistyökumppanina toimiva Keski-Pohjanmaan Konttoripiste.

– Keski-Pohjanmaan Konttoripiste toimittaa Pietarsaaren kaupungin kouluille laitteet esitystekniikkaa varten. He myös asentavat laitteet käyttövalmiiksi luokkiin ja vastaavat laitteiden huollosta tarvittaessa. Kun kerron Konttoripisteelle luokan, mihin laitteita tai asennusta kaivataan, he käytännössä jo tietävät, mistä on kyse ja mitä laitteita tai palvelua kyseiseen luokkaan tarvitaan, Isoaho kertoo.

– Kokkolassa esitystekniikan ylläpito on koulujen vastuulla ja asennukseen löytyy osaamista kaupungin organisaation sisältä. Itse autan kouluja av-tekniikan suunnittelussa, jotta koulut voivat tehdä hankinnat koordinoidusti. Meilläkin yhteistyökumppanina on Konttoripiste, Pokela sanoo.

– Muutama vuosi sitten, kun laitteiden uusimisen tahti oli kiivaimmillaan, Konttoripiste järjesti meille oman varastovalmiuden, jotta pystyimme toimittaa laitteita luokkiin erittäin nopealla aikataululla aina tarpeen mukaan. Lisäksi saimme konsultointiapua laitteiden hankinnassa. Joissain kohteissa Konttoripisteen maahantuojan asiantuntija kävi paikan päällä katsomassa ja tekemässä ehdotuksen siitä, mitä laitteita kohteeseen kannattaa hankkia, Pokela jatkaa.


"Pyrimme esitystekniikan suunnittelulla siihen, että laitekanta pysyy samana kunnan sisällä tai vähintään ainakin yhden koulun sisällä, jotta luokasta toiseen siirtyminen olisi opettajille mahdollisimman helppoa"

Vaikka kaupunkien käytännöt poikkeavat hiukan toisistaan, tietohallinnon tärkein tehtävä kummassakin kaupungissa on esitystekniikan ratkaisujen koordinointi.

– Olen yhteyshenkilö koulujen ja Konttoripisteen välillä. Tietohallinnon näkökulmasta asioita yksinkertaistaa se, että hankinnat pysyvät yhdenmukaisina ja hallussamme, kun voimme hoitaa ne keskitetysti tutun yhteistyökumppanin kanssa, Isoaho sanoo.



Esitystekniikan laitekannan pitää olla yhtenäinen, Joni Isoaho tietää.


– Kummassakin kaupungissa pyrimme esitystekniikan suunnittelulla siihen, että laitekanta pysyy samana kunnan sisällä tai vähintään ainakin yhden koulun sisällä, jotta luokasta toiseen siirtyminen olisi opettajille mahdollisimman helppoa eikä heidän tarvitse opetella käyttämään uusia laitteita opetusta varten, Pokela perustelee.

Pokelan ja Isoahon mielestä työn suurimpia haasteita eivät kuitenkaan ole monimutkaiset tekniset järjestelmät vaan inhimilliset tekijät.

– Järjestelmän ja tekniikan saa aina toimimaan, kun löytyy sinnikkyyttä ja tahtoa. Täytyy kuitenkin muistaa, että laitteet ovat ihmisiä varten ja ihmiset niitä käyttävät. Usein ajatellaan, että meidän työmme on ratkaista ihmisten järjestelmään aiheuttamia ongelmia, mutta kyllä meidän pitää ratkaista järjestelmän ihmiselle aiheuttamia murheita – kyse on ihan asiakaspalvelusta, Pokela sanoo.

– Silloin on tietysti myös mukava, että meidän it-suunnittelijoiden yhteistyökumppanina on paikallinen yritys ja siellä on oma tuttu yhteyshenkilö, jonka kanssa voi jutella mutkattomasti, sen sijaan, että joutuisi soittamaan tuntemattomalle henkilölle asiakaspalvelukeskukseen, Pokela päättää.

Menu