Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Laaja osaaminen ja sähköiset palvelut ovat SKM Servicen kilpailuvaltit teollisuuden kunnossapidossa

SKM Service Oy on teollisuuspalveluun erikoistunut yritys, jonka pääosaamista ovat erilaiset laitosten kunnossapitotyöt, putkistojen rakentaminen ja uusiminen, laite- ja koneasennukset sekä erilaisten investointi- ja kunnossapitoprojektien valvonta. Yrityksen asiakkaat ovat pääosin metalli-, kaivos-, paperi- ja kemianteollisuuden isoja pörssiyhtiöitä.

– Vahvuutemme on laaja osaaminen, teemme kunnossapitoa laajalla skaalalla muoviputkista teräsputkiin ja keraamisista materiaaleista haponkestäviin erikoislujiin panssariputkiin, SKM Servicen toimitusjohtaja Marko Junttila kertoo.

Julkaistu: 16.05.2017


SKM Service panostaa jatkossa myös teolliseen internetiin, toimitusjohtaja Marko Junttila kertoo.


– Muita kilpailuvalttejamme ovat matala organisaatio, korkea laatu ja nopeat toimitusajat sekä todella hyvät sähköistetyt palvelut.

Teollisuuden kunnossapito on samalla sekä fyysistä että teknistä työtä. Fyysistä, suorittavaa työtä ovat putkilinjojen vaihdot ja materiaaliparannukset. Toisaalta käytössä on myös kehittynyttä lasertekniikkaa, jolla linjataan esimerkiksi pumppujen ja moottorien välinen kytkentä. Palvelujen sähköistäminen korostaa luonnollisesti myös informaatioteknologian merkitystä.

- Kyllä informaatioteknologia on meillä isossa roolissa. Kaikki mahdollinen tehdään nykyään sähköisessä muodossa ja papereita emme enää pyörittele muuta kuin piirustusten osalta. Sähköisesti meillä hoituu esimerkiksi reskontra, tuntiseuranta ja projektinhallinta, Junttila sanoo.

– Vuoden alussa otimme käyttöön toiminnanohjausjärjestelmän. Etsimme sopivaa ratkaisua melkein vuoden ajan ja nyt meillä on käytössä työkalu, joka säästää sekä meidän omaa että asiakkaamme aikaa ja rahaa ja varmistaa toiminnan tehokkuuden.

" Teollisuudessa vuodet eivät ole veljiä keskenään. Yhtenä vuonna tehtaalla on tuotantoa enemmän ja toisena vähemmän, jolloin myös tuotantolinjan osat kuluvat enemmän tai vähemmän. "

Keski-Pohjanmaan Konttoripiste on ollut SKM Servicen toimistoratkaisujen luottotoimittaja alusta saakka. Konttoripiste toimittaa SKM Servicelle kaikki toimistotarvikkeet, kopiokoneet huolto- ja ylläpitopalvelulla sekä tarvittavan tietotekniikan kuten tietokoneet ja älypuhelimet käyttövalmiiksi asennettuna.

– Valitsimme Konttoripisteen alun perin siksi, että kyseessä on paikallinen, Raahessa toimiva yritys. Myös palvelun joustavuus merkitsee meille paljon. Konttoripisteen henkilökunta on auttanut meitä monessa asiassa matkan varrella. Paikallisuuden ja joustavuuden ansiosta voimme luottaa siihen, että saamme esimerkiksi huoltoapua laitteisiin nopeasti, jos sitä tarvitsemme, Junttila perustelee.

– Toki yrityksen alkuvaiheessa myös kilpailutimme palveluntarjoajat ja otimme useamman tarjouksen. Konttoripiste veti siinä pisimmän korren.

Digitalisaatio on tulevaisuutta myös teollisuuden kunnossapidossa


SKM Service on kasvanut yrityksenä tasaisesti ja menestynyt varsin hyvin kaikilla mittareilla. Kunnianhimoa kuitenkin riittää. Tämän vuoden aikana yritys tekee uuden aluevaltauksen, joka vie yrityksen sähköiset palvelut aivan uudelle tasolle ja asettaa kovemman haasteen myös informaatioteknologialle.

– Loppukesällä laajennamme toimintaamme teollisen internetin puolelle. Se lisää informaatioteknologian merkitystä yrityksellemme entisestään. Kyseessä on täysin uusi teknologia teollisuuden käytössä. Idea on meidän ja ratkaisun siihen on kehittänyt kanssamme eräs asiaan erikoistunut ohjelmistoyritys, Junttila valottaa.


Teollisen internetin avulla tehtaan huollontarvetta ei katsota kalenterista, vaan se arvioidaan osien kulumisen perusteella.


– Teollinen internet tarkoittaa käytännössä sitä, että tehtaan käyntiastetta, huoltoväliä ja huollontarvetta pystytään katsomaan verkon yli.

– Iät ja ajat tehtaiden huolto on tehty niin, että tehdas ajetaan seisokkiin säännöllisin sovituin väliajoin ja sitten korjataan paikat. Me olemme työssämme huomanneet, että teollisuudessa vuodet eivät ole veljiä keskenään. Yhtenä vuonna tehtaalla on tuotantoa enemmän ja toisena vähemmän, jolloin myös tuotantolinjan osat kuluvat enemmän tai vähemmän.

– Teollisen internetin avulla tehtaan huolto toimii samalla tavalla kuin autoissa huollontarpeen ilmaisin. Huollontarvetta ei katsota kalenterista, vaan se arvioidaan osien kulumisen perusteella. Osia ei ajeta puhki, mutta toisaalta niitä ei myöskään vaihdeta liian aikaisin.

– Jokainen osaa varmasti arvioida, mikä taloudellinen merkitys tällä on tehtaan toimintaan. Kun pystymme optimoimaan sen, että osia ei vaihdeta turhaan, silloin myöskään tehdas ei seiso turhaan, Junttila herättelee oivaltamaan.

Menu