Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Laatukäsikirja ja toimiva ICT pitävät Relino Pipen paketin kasassa

Pietarsaarelainen Relino Pipe aloitti liiketoimintansa vuonna 2010 kolmen työntekijän voimin. Yritys on kasvanut nopeasti ja työllistää tänä päivänä 35 henkilöä. Hallittu, nopea kasvu on ollut mahdollista heti alussa luodun laatujärjestelmän avulla. Keski-Pohjanmaan Konttoripiste on ollut mukana Relino Pipen taipaleella alusta asti toimittamalla yritykselle elintärkeät ICT-palvelut ja tulostuksenhallinnan ratkaisut.

Julkaistu: 17.03.2017


Relino Pipen Jorma Koivuniemi (vas.) ja Peter Strömberg tutkimassa remontointikohteen piirustuksia.


Relino Pipe uudistaa pääosin betonisia tai valurautaisia viemäreitä uusin menetelmin eli sukittamalla tai ruiskuvalamalla. Omien sanojensa mukaan yritys tekee uusia viemäreitä vanhojen sisään.

– Halusimme perustaa tämän yrityksen, koska tiesimme, että viemäriputkien saneerauksen uudet nykyaikaiset menetelmät eivät olleet vielä lyöneet läpi Suomessa. Mietimme ja mietimme, mistä saisimme hankittua tarvittavaa tietotaitoa. Lähetin sähköposteja ympäri maailmaa ja lopulta sain yhden vastauksen Ruotsista. Sinne lähdimme tutustumaan ja sieltä myös päätimme tarvittavan tietotaidon ostaa, Relino Pipen toimitusjohtaja Peter Strömberg muistelee yrityksen alkutaivalta vuonna 2010.

– Kun aloitimme toimintamme, alle 20 % taloista saneerattiin näillä menetelmillä. Tänä päivänä luku on noin 80 %, Strömberg kertoo.

Relino Pipe aloitti toimintansa ruotsalaisen toimijan franchising-yrityksenä, mutta kolmen vuoden jälkeen yritys päätti ostaa itsensä irti sopimuksesta ja jatkaa itsenäisesti. Kasvu on ollut yrityksen tavoitteena alusta asti. Neljän toimintavuoden jälkeen yrityksellä oli töissä 30 työntekijää.

– Laatusertifiointi oli meille tärkeä asia, joka päätettiin hoitaa kuntoon heti aluksi ja päädyimme ISO-laatusertifiointiin. Halusimme toimia tehokkaasti. Sanoin sertifioinnissa auttaneelle konsultille, että jos toukokuussa aloitetaan, niin jouluna meidän pitää olla valmiita. Ja niin me olimmekin, viikko ennen joulua, Strömberg naurahtaa.

– Ilman laatusertifiointia meillä olisi ollut isoja ongelmia alussa. Kun kaikki laatuun liittyvä oli dokumentoitua ja hallittua, pystyimme kasvamaan yrityksenä kohtuullisen hallitusti ja pitämään paketin kasassa. Laatukäsikirjaan perustuva toiminta oli meille todella tärkeä työkalu ja on sitä koko ajan edelleen, Relino Pipen myyntijohtaja Jorma Koivuniemi kertoo.

Toimiva ICT on liikkuvan työn edellytys


Pääosa Relino Pipen työstä tehdään kentällä asiakkaiden kiinteistöissä ympäri Suomen. Yrityksellä on toimistotilat ja varasto- ja huoltotilat Pietarsaaressa ja Helsingissä sekä lisäksi varastotilat Oulussa. Maantieteellisesti laaja toiminta pysyy hallussa laatukäsikirjan lisäksi tietysti ICT:n avulla.

– Jokaisella projektiryhmällämme on kentällä mukana kannettava tietokone ja pieni tulostin, jotka ovat yhteydessä pilvipalveluun, jossa on tarvittava tieto projektia varten. Projektiryhmät tekevät ja tarvitsevat työssään myös paljon erilaisia dokumentteja kuten asiakasinfoja, lomakkeita, huoneistokortteja ja viemäreiden piirustuksia. Lisäksi kannettavaa tarvitaan viemäreiden kuvauksien läpikäyntiin ja asiakkaiden kopioiden tekemiseen, Koivuniemi selventää.


Relino Pipe saneeraa viemäreitä sukittamalla tai ruiskuvalamalla.

"Jokaisella projektiryhmällämme on kentällä mukana kannettava tietokone ja pieni tulostin, jotka ovat yhteydessä pilvipalveluun, jossa on tarvittava tieto projektia varten. Projektiryhmät tekevät ja tarvitsevat työssään myös paljon erilaisia dokumentteja."



– Toimistojen puolella otimme vuoden vaihteessa käyttöön Applen laitteet ja tukipalvelun. Laitteet ovat käytössä todella nopeita ja ne ovat selkeästi tehostaneet toimintaamme, Strömberg sanoo.

– Me tulostamme aivan valtavan määrän paperia. Rakennuspiirustukset ovat isoja papereita ja niitä me käsittelemme tietysti paljon. Ja kun urakka aloitetaan, kiinteistön asukkaille pitää tulostaa asukasinfo. Isossa kerrostalossa saattaa olla 100 asuntoa, johon jokaiseen pitää tulostaa 4-sivuinen asiakasinfo, Koivuniemi kertoo.

Tulostuksenhallinta on elintärkeää toiminnallemme. Edellytämme, että kumppanimme Keski-Pohjanmaan Konttoripiste pystyy reagoimaan nopeasti huoltokutsuihimme. Ja kyllä he pystyvätkin. Yleensä jo samana päivänä joku Konttoripisteeltä on paikalla, jos laitteissa on ongelma. Huoltotyöntekijät – Kenneth täällä Pietarsaaressa ja muut Kokkolassa – ovat myös antaneet varsin pätevän kuvan itsestään, Strömberg kehuu.

– Tulostusmääriin nähden meillä on tosi vähän ongelmia. Ja voi olla, että silloinkin vika on useimmiten käyttäjissä eikä laitteissa, Koivuniemi nauraa.

– Keski-Pohjanmaan Konttoripiste on ollut toimistotekniikan kumppanimme yrityksen perustamisesta lähtien. Me kerromme mitä tarvitsemme ja Konttoripiste antaa meille ratkaisuehdotuksen. Ja kaikki tulee valmiina asennettuna.

Strömbergin ja Koivuniemen mukaan Relino Pipe on menestynyt hyvän vision, kovan työnteon ja suunnitelmallisuuden ansiosta. Näkemys yrityksen tulevaisuudesta on myös selvä.

– Alan kilpailu on kovaa. Siksi meidän täytyy olla laadukas ja kustannustehokas jatkossakin. Jatkuva kehitystyö on myös tärkeää ja kehitämme työmenetelmiämme ja laitteitamme koko ajan. Parhaat materiaalit ja parhaat työntekijät, se on tulevaisuuden suunnitelmamme. Niillä me pärjäämme, Strömberg ja Koivuniemi tiivistävät.

Menu