Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Uusia ja perinteisiä arvoja maailman parhailta paperilautasilta tarjoiltuna

– Paperilautanen on aika yksinkertainen tuote, jos niitä tekee muutaman päivässä. Kun tekee 4 miljoonaa, prosessi on jo paljon monimutkaisempi. Me olemme tehneet siitä oman tieteenlajinsa, Mini-Maid Oy:n yrittäjä ja toimitusjohtaja Mikael Grahn sanoo.

Julkaistu: 07.09.2018


"Te osaatte ne paperihommat siellä” on lause, jonka Mini-Maidin toimitujsohtaja Mikael Grahn kuulee usein.



Vuonna 1986 perustettu teerijärveläinen Mini-Maid todellakin tekee tänä päivänä 4 miljoonaa paperilautasta vuorokaudessa. Yrityksessä työskentelee noin 70 henkilöä Teerijärvellä ja 10 henkilöä Ruotsin tehtaalla. Liikevaihto on 17 miljoonaa euroa. Tuotteista 97 % menee vientiin.

Alusta saakka tavoitteena on ollut tehdä maailman parhaita paperilautasia. Siihen yritys pyrkii panostamalla kotimaisuuteen, laatuun, ekologisuuteen ja asiakaslähtöisyyteen.

– Me asumme keskellä vihreää kultaa. Suomessa ja Ruotsissa tuotetaan 80 % koko Euroopan taivekartonkimäärästä. Laadukas kuitu on meidän valttimme. Raaka-aine on lähellä meitä, vaikka asiakkaat ovat kaukana, Grahn kertoo.

– Asiakkaamme luottavat meihin, koska maailmalla Suomi tunnetaan laadukkaasta kuitu- ja puuteollisuudesta. ”Te osaatte ne paperihommat siellä” on lause, jonka kuulemme usein. Se viesti on mennyt perille maailmalla.

"Me asumme keskellä vihreää kultaa. Laadukas kuitu on meidän valttimme. Raaka-aine on lähellä meitä, vaikka asiakkaat ovat kaukana."

– Vientivetoisuus on syntynyt myös omalla kovalla työllä. Me olemme yrityksen alkutaipaleelta asti olleet kiinnostuneita kansainvälisestä kaupasta. Sitä ei tarvitse jännittää, kun yrityksestä löytyy suomen, ruotsin, englannin saksan ja espanjan taitoa.

– Ja Kruunupyyn lentokenttä. Se on elintärkeä. Ilman sitä ei tapahdu mitään.

Puhtaudella, laadulla ja asiakaslähtöisyydellä Euroopan ykköseksi


Yleinen ympäristötietoisuuden lisääntyminen, siitä seuranneet EU-direktiivit vuosituhannen vaihteessa ja vaatimus raaka-aineiden sertifioinnista viimeistään käänsivät vaakakupin toimintansa alusta asti puhdasta, laadukasta, skandinaavista kartonkia suosineen yrityksen puolelle. Se loi pohjan Mini-Maidin asemalle Euroopan johtavana paperilautasten valmistajana.

– Tuotteistamme 90 % on biohajoavia ja kompostoitavia. Käytämme tuotteissamme muovipäällysteitä enää minimaalisesti ja lautasen pystyy päällystämään esimerkiksi biohajoavalla lakkapinnoitteella, jos tarve vaatii. Sekin täytyy tosin sanoa, että joissain tuotteissa muovi on hyvä juttu ja se on saanut aiheettakin huonoa mainetta, Grahn valaisee.

Jos tarve vaatii. Se lause toistuu Grahnin puheessa usein. Kyse on nimenomaan asiakkaan tarpeesta. Mini-Maidilla laatu, ekologisuus, tuotekehitys ja asiakaslähtöisyys kietoutuvat yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi.


Mini-Maidin tehtailla valmistuu 4 miljoonaa paperilautasta vuorokaudessa.


– Olemme Private Label -valmistaja eli tuotteemme myydään kuluttajalle kaupan omalla nimikkeellä. Panostamme tuotekehitykseen paljon, mutta juju on siinä, että me menemme asiakkaamme luo ja kysymme, millä tavoin hän haluaa, että teemme tuotteen juuri hänelle.

– Sen jälkeen me ratkaisemme, mitä me voimme tehdä, mitä tuotantokoneet voivat tehdä, ja mitä raaka-aineen toimittaja voi tehdä. Se on aikamoinen prosessi, mutta siinä näkyy se, että meille tuotekehitys ja asiakaslähtöisyys ovat sama asia.

"Päämarkkina tuotteillemme ei ole Suomi eikä suomalainen tapa käyttää paperilautasia."

Luonnonystävänä Grahn itsekin pohtii paljon paperilautasiin liittyvää mielikuvaa kertakäyttökulttuurista.

– Vaikeaa on se rajanveto, mikä on tarpeellista ja mikä tarpeetonta kertakäyttöä. Puhelimemme ovat kertakäyttöisiä, markettien ruokapakkaukset ovat kertakäyttöisiä. Tarvitaanko yleensä mitään kertakäyttökulttuuria? Tämä on mielenkiintoinen arvokeskustelu, joka meillä kaikilla on tulevaisuudessa edessämme.

– Meidän juttumme on se, että teemme oman tuotantoprosessimme ja lopputuotteemme niin, että jätettä ja kuormaa luonnolle syntyy mahdollisimman vähän.

– Täytyy kuitenkin muistaa, että päämarkkina tuotteillemme ei ole Suomi eikä suomalainen tapa käyttää paperilautasia. Lontoossa tai Pariisissa ihmiset asuvat pienissä asunnoissa, tilaa astioille ei ole. Ruoka pitää valmistaa nopeasti ja tiskistä halutaan nopeasti eroon. Jos kaikkeen tähän käytettäisiin vettä ja tiskiainetta, olisiko se parempi?


Paperilautaset valmistetaan asiakkaan tarpeen mukaan.


– Espanjassa taas ei niin paljon posliinia ole, että 50 ihmisen suku pitäisi niillä paella-juhlat. Aiemmin he käyttivät muovilautasia ja heittivät ne käytön jälkeen pois. Meidän mielestämme on parempi, että he käyttävät biohajovia kuitutuotteita.

Työskentely maailmalla antaa monipuolista näkökulmaa, mutta teerijärveläisyys istuu lujassa.

– Tähän perheyrittäjyyteen kun on kasvanut, niin ei oikein tiedä muusta, vaan se on elämäntapa. Kyllä Teerijärvellä toimiminen on itseisarvo sillä tavalla, että kyseessä on kotikylä. Toisaalta jos katsoo vähän pidemmälle, niin Keski-Pohjanmaalla toimiminen luo turvallisuutta yrittämiseen, kun tietää, että täällä hommat toimivat.

Konttoripiste mukana yli 20 vuotta


– Olemme Mini-Maidin kokonaisvaltainen toimistoratkaisujen toimittaja ja pitkäaikainen kumppani. Meillä on IT-palvelusopimus eli toimitamme yritykselle palvelimet, työasemat, monitoimilaitteet ja vastaamme myös niiden ylläpidosta ja huollosta. Lisäksi meillä on hyllytyssopimus toimistotarvikkeista, Konttoripisteen toimitusjohtaja Tuomo Lahti kertoo.

– Taustalla on vastuullisuus ja syvä luottamus, jota olemme yhdessä rakentaneet jo yli 20 vuotta. Olemme saaneet olla mukana seuraamassa Mini-Maidin kasvutarinaa ja kehittämässä heidän liiketoimintaansa oman ydinosaamisemme avulla.

– Yhteistyö on ollut erittäin miellyttävää. Mini-Maidissa ihastuttavat hyvä henki, kotimainen perheyrittäjyys ja tekemisen meininki, Lahti kehuu.

Menu