Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Sujuva huolto ja ylläpito ovat laadukkaan IT-palvelun elinehto

Keski-Pohjanmaan Konttoripiste tarjoaa kattavasti kaikki nykyaikaisen toimiston IT-ratkaisut kuten tietokoneet, palvelimet, pilvipalvelut, kopiointi- ja tulostusratkaisut, esitystekniikat ja kassajärjestelmät.

Digiloikka on päivän ihmesana. Informaatioteknologian tarkoitus on vauhdittaa yrityksen liiketoimintaa eikä jarruttaa sitä. Mutta joskus laitteet ja erityisesti ohjelmistot temppuilevat. Silloin mitataan huolto- ja ylläpitopalveluiden laatu sekä usein myös asiakassuhteen kestävyys.

Julkaistu: 05.09.2017


Pertti Joki (vas.) ja Jarkko Pelto-Arvo suosittelevat omaa palvelinta vaihtoehtona pilvipalvelulle.


– Työmme on monipuolista, jos ajatellaan kuinka paljon se sisältää erilaisia laitteistoja ja ohjelmistoja. Toisaalta pyrimme siihen, että huolto ja ylläpito käydään aina tekemässä asiakkaan luona, joten siinä mielessä meidän työmme koostuu 90 % asiakaskäynneistä, Konttoripisteen tekninen asiantuntija Jarkko Pelto-Arvo sanoo.

– Itse laitteet eivät tarvitse enää niin paljon huoltoa ja ne ovat menneet selkeästi parempaan suuntaan. Mutta ohjelmistot työllistävät meitä. Työn ennakoiva luonne ja ylläpitotyö on lisääntynyt paljon ja tarkistuksia pitää tehdä oikeastaan päivittäin. Käymme kerran kuussa läpi kaikki asiakkaamme niin, että tarkistamme onko ohjelmistoihin tullut päivityksiä, jotka vaikuttavat laitteiden toimintaan. järjestelmäasiantuntija Pertti Joki täydentää.

– Tällä hetkellä meitä työllistävät eniten ohjelmistot ja serverit. Ohjelmistot vaativat usein käyntiä asiakkaan luona. Servereihin teemme päivityksiä käytännössä joka päivä. Siitä työstä ison osan pystyy hoitamaan etäyhteydellä, Joki jatkaa.

Serverit pitävät pintansa


Vaikka tällä hetkellä puhutaan paljon pilvipalveluista, perinteinen palvelin on pitänyt pintansa ja jopa kasvattanut suosiotaan. Palvelin tarkoittaa tietokoneessa suoritettavaa palvelinohjelmistoa sekä tällaista ohjelmistoa suorittavaa tietokonetta.

Monella yrityksellä käytettävät ohjelmistot ja tallennusratkaisut toimivat riittävän ripeästi vain silloin, kun yrityksellä on oma palvelin nopeassa lähiverkossa. Yrityksen oma palvelin voi tulla pidemmällä ajalla myös edullisemmaksi kuin vastaava pilvipalvelu.

– Pilvipalveluiden kysyntä on hiukan rauhoittunut ja yritykset satsaavat enemmän omaan rautaan. Oma palvelin höystettynä pilvipalvelulla ja palomuurilla on käytännössä yhtä turvallinen ratkaisu kuin pilvipalvelu. Ja jos esimerkiksi viiden henkilön yritys ostaa oman palvelimen, ohjelmiston ja palomuurin, se on maksanut itsensä takaisin noin kahden vuoden aikana verrattuna pilvipalveluun, Pertti Joki sanoo.

Yritykset käyttävät omaa palvelinta esimerkiksi taloushallintoon, etäyhteyksiin, tiedostonhallintaan ja sähköposteihin. Kun laitteiden ja ohjelmistojen toimivuus on yrityksen liiketoiminnalle elintärkeää, palveluntarjoajalla on suuri vastuu.

"Oma palvelin höystettynä pilvipalvelulla ja palomuurilla on käytännössä yhtä turvallinen ratkaisu kuin pilvipalvelu."

– Meille on entistä tärkeämpää ymmärtää asiakkaan liiketoiminta. Käymme asioita kokonaisvaltaisesti läpi yhdessä asiakkaamme kanssa, jotta ymmärrämme mitä asiakkaamme tekee ja mitä siellä ylipäätään tapahtuu, Pelto-Arvo sanoo.

– Työssä tulee paljon tilanteita, joissa kehitämme asiakkaan liiketoimintaa. Nopeasti tulee mieleen esimerkiksi tapaus, jossa asensimme asiakkaalle Office365-ratkaisun, jolla saatiin yrityksen sisällä kaikille yhteiset käytännöt kuten esimerkiksi synkronoidut kalenterit ja varmistukset sähköposteihin. Se tehosti asiakkaan toimintaa huomattavasti.

– Konttoripisteen huoltotiimi toimii myös myyntitiimimme tukena. Me näemme tilanteet ja asiakkaan tarpeet paikan päällä. Usein menemmekin asiakkaan luo yhdessä myyntihenkilön kanssa, jotta voimme asiakkaan, teknisen asiantuntijan ja myyjän kanssa kartoittaa tarvittavat it-ratkaisut yhdessä kaikki näkökulmat huomioiden. Kattavalla huolto- ja ylläpitopalvelulla on iso osuus siinä, että Konttoripiste pystyy tarjoamaan kokonaisvaltaisia ratkaisuja asiakkaan ongelmiin, Pelto-Arvo sanoo.

– Se luo myös pitkäaikaisia asiakassuhteita. Moni asiakkaamme on ollut asiakkaamme niin kauan kuin olen itse ollut töissä Konttoripisteellä eli 23 vuotta, Joki mainitsee.


Keski-Pohjanmaan Konttoripisteen IT-ratkaisujen huolto- ja ylläpitopalveluista vastaa osaava tiimi.


Yrityksen informaatioteknologia on monimutkainen kokonaisuus, joka vaatii asiantuntijuutta. Mutta tosiasia on myös se, että IT tehostaa toimintaa.

– Asiakkaidemme puolella näemme sen päivittäin niin, että yksi ihminen pystyy pyörittämään esimerkiksi isonkin organisaation taloushallintoa, kunhan me pidämme raudat kunnossa ja tehokkaina, Joki sanoo.

– Ja toisaalta me pystymme omassa työssämme tällä huoltotiimillä hoitamaan nykyään paljon isomman määrän asiakkaita niin, että palvelun laatu säilyy, Pelto-Arvo täydentää.

Menu