Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Asiakastarinat kertovat osaamisestamme

Hyvää kassajärjestelmää on helppo käyttää ja hallita

– Hyvä kassajärjestelmä on nykyajan vaatimusten mukaisesti tietojärjestelmäpohjainen, helppokäyttöinen ja toimintavarma. Meillä olisi ainakin päivä pilalla, jos kassajärjestelmä kaatuisi ja joutuisimme kirjaamaan kaiken myynnin paperilapuille, sanoo Harjun Leipomon Marko-Yli-Tokola.

Julkaistu: 11.06.2015

Vuonna 1957 perustettu perheyritys Harjun Leipomo toimii Kokkolassa kahdessa toimipisteessä. Höyläämönkadulla on perinteinen leipomo ja lounaskahvila, Prismasta löytyy lounaskahvila ja konditoria Harjun Rinkeli. Myymälöissään Harjun Leipomolla on Keski-Pohjanmaan Konttoripisteen toimittamat Casio-kassajärjestelmät.

– Kassajärjestelmän valinnassa luotimme Keski-Pohjanmaan Konttoripisteen asiantuntemukseen ja siihen, että he tietävät mikä on sopiva järjestelmä meille. Saimme järjestelmän paikalliselta toimijalta, jonka tunnemme pitkältä ajalta. Lisäksi meillä oli aiempia hyviä kokemuksia samanlaisesta kassajärjestelmästä, Marko Yli-Tokola kertoo.


Nina Sabel on tyytyväinen Harjun Rinkelin kassajärjestelmään.


Harjun Rinkelissä työskentelevä Nina Sabel käyttää kassajärjestelmää päivittäin asiakaspalvelussa ja tietää, mitä toimivalta järjestelmästä vaaditaan.

– Kassajärjestelmässämme on tietysti maksupääte asiakasta varten ja mahdollisuus maksaa lounassetelillä. Meille tärkeä ominaisuus on kanta-asiakasjärjestelmä, josta löytyy asiakaskohtaiset hinnastot ja yhdellä napin painalluksella esimerkiksi automaattiset alennukset kaikista ostoista tai halutuista tuotteista tai tuoteryhmistä. Se nopeuttaa asiakaspalvelua kassalla huomattavasti, Sabel luettelee järjestelmän ominaisuuksia.

– Kun toimitamme kassajärjestelmän asiakkaalle, räätälöimme ohjelmiston aina asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Periaatteessa lähtökohtana on tyhjä ohjelmisto ja meidän tehtävämme on toteuttaa asiakkaan tarpeita palveleva ratkaisu. Tällä periaatteella Harjun Rinkelinkin kanta-asiakasjärjestelmä on kassajärjestelmään suunniteltu, kertoo Keski-Pohjanmaan Konttoripisteen tekninen asiantuntija Jarkko Pelto-Arvo.

- Tietokantapohjaisesta kassajärjestelmästä saamme helposti monipuoliset raportit päivän myynnistä, joltain muulta halutulta ajanjaksolta tai vaikka tuoteryhmäkohtaisesti. Meillä on käytössä toisiinsa yhteydessä olevat tietokone toimiston puolella ja kassakone myymälän puolella. Laadukas raportointi helpottaa työtämme monella tavalla ja auttaa jopa suunnittelemaan tulevaakin toimintaa, Sabel jatkaa.

"Kun toimitamme kassajärjestelmän asiakkaalle, räätälöimme ohjelmiston aina asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Periaatteessa lähtökohtana on tyhjä ohjelmisto ja meidän tehtävämme on toteuttaa asiakkaan tarpeita palveleva ratkaisu."


– Järjestelmän kaikki hallinta tapahtuu taustakoneelta. Esimerkiksi hintojen muutokset tehdään taustakoneella ja siellä tehdyt muutokset siirtyvät automaattisesti kassakoneisiin. Tarvittaessa voimme rakentaa kassajärjestelmän myös pilvipohjaiseksi, jolloin useammankin toimipisteen kassakoneita voidaan hallinnoida web-pohjaisen sovelluksen avulla, Pelto-Arvo selventää.

Tärkein kassajärjestelmän ominaisuus on kuitenkin sellainen, joka mitataan joka päivä asiakaspalvelussa.

– Järjestelmän pitää olla helppo käyttää, jotta palvelu kassalla sujuu. Ja Casion järjestelmä on helppo. Se oli helppo oppia ja pystymme itse opettamaan järjestelmän käytön uusille aloittaville työntekijöille, Nina Sabel iloitsee.

– Kun olemme ohjelmoineet kassajärjestelmän, pidämme sen jälkeen asiakkaallemme käyttökoulutuksen. Siitä lähdemme, että asiakas oppii järjestelmän käytön niin hyvin, että pystyy hallinnoimaan kaikkea sen jälkeen itse. Toki me käymme myöhemmin niin sanotulla tarkastuskäynnillä kysymässä, että kaikki on hyvin, kuten yleensä onkin, Pelto-Arvo sanoo.

Menu